Unia Europejska odsuwa wojnę handlową z USA

Bruksela gotowa jest podpisać umowę handlową z USA. Ale bez produktów rolnych.

Publikacja: 20.01.2019 20:00

Jean-Claude Juncker i Donald Trump w lipcu 2018 r. obiecali powstrzymanie konfliktu i negocjowanie u

Jean-Claude Juncker i Donald Trump w lipcu 2018 r. obiecali powstrzymanie konfliktu i negocjowanie umowy o wolnym handlu

Foto: Bloomberg

Gdy w marcu 2018 r. Donald Trump wprowadził karne cła na importowaną stal i aluminium, wydawało się, że czeka nas wojna handlowa. W odwecie UE obłożyła cłami amerykańskie produkty, m.in motocykle Harley-Davidson, burbona oraz produkty rolne, jak sok pomarańczowy, żurawinę czy masło orzechowe. A Trump zapowiadał kolejne działania, jak karne cła na samochody.

Na szczęście w lipcu doszło do przyjaznego spotkania prezydenta USA z przewodniczącym Komisji Europejskie Jeanem-Claude'em Junckerem, na którym ku zaskoczeniu wszystkich konflikt został załagodzony. Obie strony obiecały, że nie razie nie będą eskalować sporu i są gotowe do zawarcia porozumienia handlowego. Pokłosiem tego jest ogłoszony w ostatni piątek mandat unijny na negocjacje z USA. Raczej jednak nie zrobi on wrażenia na Amerykanach.

– Jasno mówiliśmy, że nie będziemy dyskutować o rolnictwie. Naszym celem nie są kompleksowe negocjacje handlowe z USA – powiedziała Cecilia Malmstrom, unijna komisarz ds. handlu.

I właśnie to jest problemem dla Waszyngtonu. Bo choć w lipcu w oświadczeniu Trumpa i Junckera nie było mowy o produktach rolnych, a potem Bruksela wielokrotnie wykluczała ich uwzględnienie w umowie o wolnym handlu, to USA miały nadzieję, że stanie się inaczej. Otwarcie rynków byłoby sukcesem Trumpa, bo rolnictwo amerykańskie cierpi na roznieconych przez prezydenta konfliktach handlowych. UE zgodziła się na zwiększenie importu soi, ale to wszystko.

Bruksela proponuje, żeby porozumienie handlowe dotyczyło wyłącznie produktów przemysłowych. Dziś cła nie są przesadnie wysokie, bo wynoszą 4,2 proc. na amerykańskie towary w UE i 3,1 proc. na europejskie w USA. Ale przy rocznych obrotach handlowych rzędu 600 mld euro obniżenie czy zniesienie nawet tych niskich ceł mogłoby dać korzyści finansowe.

Malmstrom zapowiedziała, że w umowie mogą się też znaleźć samochody. Po pierwsze dlatego, że chciał tego sam Trump, przekonując, że jest nierównowaga w tej dziedzinie. Bo amerykańskie auta obłożone są w UE 10-proc. cłami, a europejskie w USA 2,5-proc. (choć wyższe są stawki na ciężarówki). Po drugie dlatego, że chce uniknąć karnych ceł na europejskie samochody, o których w Waszyngtonie mówi się od roku. Departament Handlu ma do połowy lutego przygotować raport, czy zagraniczne auta są zagrożeniem dla bezpieczeństwa narodowego USA. Na tej podstawie prezydent Trump może wprowadzić karne cła.

– Nie wiem, jak ktokolwiek w Europie pragnący umowy o wolnym handlu z USA myśli, że przejdzie ona przez amerykański Senat bez rolnictwa – powiedział Chuck Grassley, senator z rolniczego stanu Iowa i szef senackiej Komisji Handlu.

Bruksela ma chyba na razie nadzieję, że warto rozmawiać. Negocjacje mają się zacząć w ciągu miesiąca. A jak długo trwają, tak długo karne cła na samochody nie powinny dotknąć europejskich producentów.

Gdy w marcu 2018 r. Donald Trump wprowadził karne cła na importowaną stal i aluminium, wydawało się, że czeka nas wojna handlowa. W odwecie UE obłożyła cłami amerykańskie produkty, m.in motocykle Harley-Davidson, burbona oraz produkty rolne, jak sok pomarańczowy, żurawinę czy masło orzechowe. A Trump zapowiadał kolejne działania, jak karne cła na samochody.

Na szczęście w lipcu doszło do przyjaznego spotkania prezydenta USA z przewodniczącym Komisji Europejskie Jeanem-Claude'em Junckerem, na którym ku zaskoczeniu wszystkich konflikt został załagodzony. Obie strony obiecały, że nie razie nie będą eskalować sporu i są gotowe do zawarcia porozumienia handlowego. Pokłosiem tego jest ogłoszony w ostatni piątek mandat unijny na negocjacje z USA. Raczej jednak nie zrobi on wrażenia na Amerykanach.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gospodarka
Europa mniej atrakcyjna w 2023 r. dla inwestycji zagranicznych
Gospodarka
Czy chińska nadwyżka jest groźna dla świata?
Gospodarka
Agencja S&P Global krytycznie o polityce finansowej Węgier
Gospodarka
20 lat Polski w Unii Europejskiej – i co dalej? Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Gospodarka
Jest rewizja KPO. Podatku od pojazdów spalinowych nie będzie
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił